Sun. Sep 18th, 2022

‘Gitar’ atau guitar dalam bahasa Inggris, pada mulanya diambil dari nama alat musik petik kuno di wilayah Persia pada kira-kira tahun 1500 SM yang dikenal sebagai citar atau sehtar. Alat musik ini kemudian berkembang menjadi berbagai macam model gitar kuno yang dikenal dengan istilah umum tanbur. Pada tahun 300 SM Tanbur Persia dikembangkan oleh bangsa Yunani dan enam abad kemudian oleh bangsa Romawi (Bellow, 1970:54-55).

Pada tahun 476M alat musik ini dibawa oleh bangsa Romawi ke Sepanyol dan bertransformasi menjadi:

  • guitarra Morisca yang berfungsi sebagai pembawa melodi,
  • guitarra Latina untuk memainkan akor.

Gitar merupakan alat musik berasaskan petikan yang mungkin berasal dari Sepanyol pada awal abad ke-16. Ia dikatakan berasal dari guitarra latina, alat musik abad pertengahan dengan tubuh berpinggang dengan empat tali. Gitar pada awal kemunculannya lebih sempit dan lebih dalam dari gitar moden, dengan pinggang yang tidak terlalu menonjol.

Terdapat sejarah lain mengatakan bahawa gitar sudah wujud sejak zaman Mesir Purba lagi. Instrumen seperti gitar tertua, sejak sekitar 3,500 tahun, boleh dilihat hari ini di Muzium Barang Antik Mesir di Kaherah. Ia milik penyanyi mahkamah Mesir dengan nama Har-Mose.

Pada tahun 1960-an, Dr. Michael Kasha membidas kepercayaan lama bahawa gitar moden berasal dari instrumen seperti harpa yang dibangunkan oleh budaya kuno. Kasha (1920-2013) adalah seorang ahli kimia, ahli fizik dan guru yang khususnya mengembara dunia dan mengesan sejarah gitar.

Pada sekitar abad ke 18, gitar mula diubah dengan menggunakan enam tali dan menjadi bentuk standard sehingga ke hari ini. Seiring dengan perkembangannya, gitar dengan enam tali ini melahirkan pelbagai jenis gitar, bermula dari akustik hingga elektrik.

Thenang My

By Thenangmy

Thenangmy adalah blog bagi jenama Thenang.co. Dimana kami disini mengupaskan cerita-cerita yang rare bagi pembaca semua

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *